· 

een kydex schede maken

in deze blog wil ik laten zien hoe ik een kydex schede maak voor een kiridachi mes.

hiervoor ga ik een simpel taco schede maken dit wil zeggen over vouwen 

 

wat heb je nodig 

kydex en its om deze te snijden en warm te maken .Een stanlymes en verfbrander werken hiervoor . Een kydex press of iets om je kydex in te pressen

 

eyelets  vetergatjes een boor met dezelfde diameter secondelijm,schuurpapier en papieren afplak tape

 

 eerst moeten we het kydex op maat snijden ik laat deze 2.5 cm groter voor de oogjes hiervoor kan je een stanleymes of lintzaag voor gebruiken  

 

plak een laag papieren tape langs de twee kanten van je mes. Dit zorgt ervoor dat je mes wat meer ruimte heeft in de schede 

 

 

wanneer je dit gedaan hebt kunnen we de kydex press klaar zetten.tip leg je mes al in de pres voordat je het kydex opwarmt . Dit voorkomt een waar heb ik het mes gelaten 

 

 

nu kunnen we het kydex opwarmen dit kan je doen en je keuken oven of met een verfbrander. verwarm het kydex totdat deze flexibel word zonder dat deze verbrand.

gebruik handschoenen wanneer je het kydex handteerd 

 

nu het kydex warm en flexibel is vouw deze rond het mes en pres deze samen voor een 5 minuten ( als je niet blij bent met het resultaat doe dit dan gewoon opnieuw)

 

nu is het tijd om de gaten te boren. wanneer je een riem clip wilt gebruiken kan je deze gebruiken om de gaten af te tekenen

 

 

wanneer de gaten geboord zijn moeten ook deze ontbraamd worden.

nu kunnen we de oogjes monteren en de schede vormgeven.

 

Als de zijdes van de schede niet helemaal dicht zijn kan je deze vullen met secondelijn en direct schuren het stof van het schuren zal zich dan vermengen met de lijm en zo de opening sluiten

meer info kan je vinden in mijn boek :